Terugblik bezoek aan FC Lakeside

16 april 2023 9:00

Tijdens het paasweekeinde verbleven 34 jeugdspelers en 10 begeleiders van sv Poortugaal bij onze vrienden van FC Lakeside. Sinds de pandemie was het alweer vier jaar geleden dat we naar het Engelse Cheltenham trokken. Sinds vorig jaar beschikt FC Lakeside over een eigen accommodatie en daar mochten wij voor het eerst gebruik van maken. Het werd een topweekend!

Over het weekend valt heel veel te vertellen. In dit verslag beperken we ons tot het programma dat we hebben gedraaid. U ziet enkele foto's waarbij we zorgvuldig zijn geweest bij de selectie. Mocht uw kind hier ongewenst (te) herkenbaar in beeld zijn, neemt u dan even contact op met [email protected].

Op donderdagochtend vertrokken we in alle vroegte (5 uur) vanaf de parkeerplaats en maakten we kennis met onze chauffeur Dennis. De rit naar Duinkerken verliep soepel, evenals de overtocht naar Dover. In Engeland liep het verkeer rond Londen vast (volgens ons dagelijks) en dat bracht ons wel in tijdnood. De leuke onderbreking die we gepland hadden, moesten we helaas schrappen. Dus probeerden we netjes op tijd in Cheltenham te zijn, waar we rond 18.00 uur, moe maar met veel enthousiasme aankwamen. Na een hartelijke ontvangst, werden de kinderen voorgesteld aan hun gastgezinnen en had iedereen nog een vrije avond voor de boeg.

Op vrijdag speelden we een mixtoernooi. De spelers van FC Lakeside en sv Poortugaal werden per leeftijdsgroep gemixt en er werd een toernooitje gespeeld. De kinderen die bij elkaar in huis zaten, speelden in dat toernooi ook zoveel mogelijk met elkaar. Zo konden de spelers elkaar snel beter leren kennen. Het middagprogramma bestond uit een bezoek aan een waterpark, waar de kinderen konden kanoën (O12 en O13) en vlotten bouwen (O14-O15). Dit gebeurde onder deskundige begeleiding, die er voor zorgden dat de kinderen veilig, maar ook met veel plezier het water konden trotseren, genoot iedereen van een geweldige middag. Het zonnetje deed de rest, het was eindelijk lente.
's Avonds was er vervolgens een gezellige avond in de prachtige tent die FC Lakeside voor dit weekend op haar complex had geïnstalleerd.

De zaterdag staat al decennia lang in het teken van de Challenge Trophee ook wel de Friendship Trophee genoemd. Nadat sv Poortugaal vorig jaar de beker na vele jaren weer eens had veroverd (de totaalstand over de twee onderlinge wedstrijden - O13 tegen elkaar en daarna de O15 tegen elkaar - bepaalt wie er wint), moesten we dit jaar de beker in Engeland achterlaten. Maar niet te lang getreurd, de vrije middag had voor iedereen heel wat moois in petto. Er werd gekart, gelasergamed, iedereen wist wel een manier te vinden om deze middag volop van dit weekend te genieten. De feestavond daarna zorgde vooral voor de begeleiding voor een fantastische avond. De muziek was prachtig, maar zolang er een bal is en een voetbalveld, kiezen de kinderen gelukkig daarvoor.

Op zondag werd er... gevoetbald. Op een rustig schema, waarbij de wekker deze keer niet zo vroeg ging (het was tenslotte ook Eerste Paasdag) werden een paar prachtige potjes gespeeld. Hoewel sv Poortugaal in beide poules niet als winnaar uit de bus kwam, was het voor heel veel spelers een onvergetelijk toernooi.... 's Avonds vond alweer de afscheidsavond plaats. De dankwoorden en de uitreiking van de prijzen voor de beste spelers werden live op facebook uitgezonden. Voor sv Poortugaal waren de beste spelers Noël  Roman Miralles (O12/O13) en Milan van Rijn (O14/O15). Gefeliciteerd, jongens!

Maandagochtend ging de wekker vroeg. Gevoelsmatig nog het meest voor pechvogel Diego Duchenne, die in de late avond ervoor nog foto's van zijn enkel moest maken, na een ongelukkige val. Gelukkig bleek er niets gebroken te zijn. Rond 6.45 uur verzamelden we weer bij onze bus. Dennis moest zijn bus nog even wat voeding geven, waarna we konden vertrekken. Rond half 9 's avonds kwamen we moe, maar met heel veel indrukken aan op de parkeerplaats van onze mooie vereniging. We kijken nu alweer uit naar volgend jaar, wanneer we onze vrienden van FC Lakeside in Poortugaal mogen ontvangen. Hopelijk doen jullie dan ook weer mee aan dit prachtige weekend!

vriendschap.jpg

voetbalfragment3.jpg