Indrukwekkend eerste elftal

23 mei 2023 12:00

Capelle vocht op zaterdag 20 mei in Poortugaal voor haar laatste kansen op de titel. Aan sv Poortugaal was het de taak om haar sportieve plicht te doen. En die intentie had de ploeg van Peter Klomp zeker. Zijn team speelde in zijn laatste thuiswedstrijd een prima wedstrijd.

Na een goede openingsfase van Capelle waarbij Marvin Nootenboom in de 3e minuut al in actie moest komen was het Jeffrey Duijnstee die in de 9e minuut door een bekeken schot de 1-0 aantekende. Zo'n 10 minuten later leek een goede kopbal van dezelfde Duijnstee tot de 2-0 te leiden. Dat bleef nog even uit. Even later creëerde Qrushinco Rosina voor zichzelf ook een goede kans, maar uiteindelijk was het Bjorn Wagenaar die in minuut 28 de 2-0 aantekende.

Vlak voor rust probeerde Capelle iets terug te doen. De paal bracht hulp aan de defensie van de thuisploeg. Ook na de wisseling van speelhelft zochten de blauw-zwarten veelvuldig de aanval. Het publiek werd wederom verwend met goed voetbal. Het duurde acht minuten totdat de bezoekers een mogelijkheid creëerde, maar van paniek bij ds thuisploeg was nog geen sprake.

Capelle ging op zoek naar de aansluitingstreffer, paste de tactiek aan en zocht wat meer de aanval. Om een kans te voorkomen, ontkwam Nino Voorn niet aan een gele prent ('60). Het betekende niet dat de thuisploeg onder druk kwam te staan. Jeffrey Duijnstee was in minuut 65 zelfs dicht bij de 3-0.

Inmiddels was bij dv Poortugaal Smally Lake in het veld gekomen. Daar moet elke tegenstander altijd op inspelen. Zo ontstond een fase met kansen voor beide ploegen waarbij Marlon Slabbekoorn de aansluitingstreffer wel had moeten maken. Uw verslaggever kon de kansen aan beide kanten amper bijbenen.

Na een handsbal kreeg Capelle net buiten 'de zestien' een vrije trap. We noteerden inmiddels de 75e minuut.  Bram van Eijk scoorde prachtig de 2-1.

In deze situatie heeft het vlaggenschip dit seizoen eerder verkeerd.  Zou dit keer de voorsprong wel over de eindstreep kunnen worden getild? De druk op ons doel nam verder toe. sv Poortugaal moest daar onderuit proberen te spelen, maar hoe kon men de rust bewaren? Marvin Nootenboom straalde in ieder geval veel rust uit,  dat was weer belangrijk voor de ploeg.

En daar was ie dan. Uit een goede counter was het Smally Lake die zelf de ruimte die hij kreeg optimaal gebruikte en voor wat extra lucht zorgde. Hij rondde prachtig af: 3-1. Het was de bevrijdende treffer. Het leek er namelijk op dat Capelle de handdoek gooide.  De nederlaag van Kloetinge was voor Capelle een schrale troost, terwijl Peter Klomp in stijl afscheid nam van zijn thuispubliek.