sv Poortugaal doet slechte zaken in Zoutelande.

De Meeuwen 1

sv Poortugaal 1

24 november 2018 14:30

“Niets is beter dan met jou de kou trotseren”. Dit is de eerste zin van het liedje “Zoutelande” van de Zeeuwse band BLØF. De meegereisde toeschouwers van sv Poortugaal zullen na de verloren wedstrijden tegen de Meeuwen uit Zoutelande daar toch anders over denken.

Zowel de Meeuwen als sv Poortugaal staan op een plaats waar ze eigenlijk niet willen staan, maar als je de ranglijst in klasse 1b bekijkt, zijn de onderlinge verschillen erg klein.

Met een voorsprong van 3 punten begon sv Poortugaal aan de wedstrijd op het prachtig gelegen sportcomplex van de Meeuwen. Het werd al heel snel duidelijk dat de Meeuwen de aansluiting wilde krijgen en vocht dan ook voor iedere meter. Binnen 10 minuten werden de Meeuwse spitsen alleen voor keeper Dyron Bijl gezet, geluk voor sv Poortugaal dat het vizier niet scherp stond. Het lukte sv Poortugaal echter niet om hier iets tegenover te zetten. Getracht werd om vanuit de achterhoede op te bouwen maar dit strandde door het zeer kort en agressief dekken van de Meeuwen. Dit spel en het geïrriteerd raken van de spelers leidde tot een regen van gele kaarten voor beide ploegen. Langs de lijn werd al gefluisterd “deze wedstrijd gaat niet eindigen met 22 spelers”.

Door het continue druk blijven houden op de Poortugaalse achterhoede was het dan ook wachten op de 1 -0, welke dan ook viel in de 35e minuut. Een lange bal vanuit de Meeuwse verdediging werd verkeerd beoordeeld en door een Poortugaalse speler achter de verbaasde Dyron Bijl gewerkt. Met deze stand werd ook gerust.

Nog maar net begonnen aan de 2e helft, was de Meeuwse aanval alerter dan de Poortugaalse verdediging, 2 – 0. De Meeuwse supporters vierden feest terwijl de meegereisde toeschouwers steeds meer in de mineur raakten. Het blijft vreemd in de voetballerij maar zoals ook in andere wedstijden te zien is geweest, gaat sv Poortugaal ineens wel voetballen. De Meeuwen wordt goed onder druk gehouden. Wat dan opvalt is het uitstekende voetballen van de ingevallen Gerwin “Smally” Lake. Mede door zijn onnavolgbare rushes is het wachten op de aansluitingstreffer. Deze valt dan ook 10 minuten na de 2 – 0. Het is Smally Lake die in de 60e minuut onverwachts uithaalt vanaf rechts en de bal in de korte hoek achter de Meeuwse keeper valt, 2 - 1.
sv Poortugaal blijft druk houden op de Meeuwse verdediging en iedereen is het er wel over eens dat de 2 – 2  niet kan uitblijven. Dit gebeurt dan ook de 73e
minuut, het is wederom Smally Lake, maar nu vanaf links, 2 – 2. In de resterende minuten krijgt sv Poortugaal nog een aantal goede kansen maar deze worden niet achter de Meeuwse keeper gewerkt. Door blessures en wissels besluit de scheidsrechter 5 minuten door te laten spelen. Dan toch feest langs de lijn en op de tribune, echter niet voor sv Poortugaal. Een corner voor de Meeuwen, ongelukkig valt de bal binnen achter Dyron Bijl, 3 – 2.

Tijdens de lange rit naar Poortugaal blijft toch die ene vraag onbeantwoord, waarom wordt er niet de hele wedstrijd gevoetbald zoals de 2e helft?

Volgende week speelt sv Poortugaal thuis tegen de winnaar van de 1e periodetitel SHO, aanvang 14.30 uur.