RKSV Excelsior’20 JO19-1 – sv Poortugaal JO19-1; 1-4. Beker

SCHIEDAM

Zaterdag 4 september 2021
De kop is er af!

Na anderhalf jaar staat er weer eens spanning op een training, wedstrijd en op het begin van een seizoen. Eindelijk gaat het weer eens ergens over. Als we nu maar een ‘gewoon’ seizoen tegemoet gaan en niet weer zo’n ‘coronaseizoen’. Daar zijn we toch wel klaar mee?

De selectie van JO19 is al enige trainingen ver en heeft inmiddels 2 vriendschappelijke wedstrijden gespeeld. De trainers zijn druk bezig met het selecteren. Wie komt er in JO19-1 en wie in JO19-2? De tijd zal het leren en mogelijk zal de bekerperiode, die begonnen is op zaterdag 4 september, meer duidelijkheid geven.

Er werd al geoefend bij en tegen sc Botlek. De trainers hadden toen genoeg jongens meegenomen om elke helft met een ander team te spelen. Uiteindelijk is die wedstrijd geëindigd in een klinkende 1-5 overwinning.

Zaterdag 28 augustus werd geoefend bij en tegen Slikkerveer JO19-1. De trainers hadden er nu voor gekozen om met 16 man te vertrekken. Slikkerveer zit ook bij onze jongens in de competitie, dus wellicht weten we na de wedstrijd wat ons te wachten staat in de competitie.

Na het sproeien van het veld kon begonnen worden met de warming-up. En daarna klaar voor de wedstrijd. Vanaf het beginsignaal was wel duidelijk dat Poortugaal de bovenliggende partij was. Dat moet dan uiteindelijk nog wel omgezet worden in doelpunten en een overwinning.

Met doelpunten van Hoessni (2x), Kay (2x) en Samuel (2x) werd er van het veld gestapt met een 0-6 overwinning. Klaar voor het echte werk? Dat moet blijken en dat kunnen ze laten zien op zaterdag 4 september. Dan weer voor ‘het echie’. Een bekerwedstrijd tegen Excelsior’20 JO19-1.

Na enig oponthoud en onduidelijkheid over op welk veld we moesten voetballen werd er toch afgetrapt (het parkeerprobleem ter plekke laten we hier maar buiten beschouwing).

Het draaide uit op een moeizame wedstrijd, die uiteindelijk toch met klinkende cijfers gewonnen werd door Poortugaal, 1-4. Het venijn zat in de staart.

In de 23ste minuut was het Jerome die de keeper van Excelsior’20 kansloos liet en onze ploeg op een 0-1 voorsprong zette. De vreugde leek van korte duur want Excelsior’20 scoorde al snel de gelijkmaker, ware het niet dat grensrechter Nick zijn vlag omhoog had gestoken. Na kort beraad tussen grensrechter en scheidsrechter werd het doelpunt toch afgekeurd wegens buitenspel. Het bleef 0-1. Samuel leek de wedstrijd in het slot te gooien door in de 29ste minuut de 0-2 aan te tekenen, door een vrije trap vanaf links in 1 keer in de rechterbovenhoek te knallen. Konden we gaan rusten met een 0-2 voorsprong?

De ruststand kwam echter te staan op 1-2, omdat Ecxelsior’20 in de 43ste minuut de aansluitingstreffer wist te maken.

Een slordige 2e helft volgde. Het leek erop dat het eerder 2-2 zou worden dan 1-3, maar toch lukte het tegen het einde van de wedstrijd de voorsprong en de overwinning uit te bouwen. Door nog een benutte penalty in de 42ste minuut van de 2e helft door Samuel en door een fraai doelpunt van Luuk in de 44ste minuut konden de jongens van JO19-1 alsnog met een 1-4 overwinning gaan douchen.

Volgende week weer een bekerwedstrijd, thuis tegen Spijkenisse JO19-1 om 13.00 uur (veld 6). Spijkenisse wist haar 1ste bekerwedstrijd ook om te zetten in een klinkende overwinning. Zij versloegen SHO JO19-1 met 5-1.

De kop is er af! We zijn begonnen!