Kuip.

Sportpark Dorrestein 2
2912TL
NIEUWERKERK AD IJSSEL

Vv Nieuwerkerk JO19-1 – sv Poortugaal JO19-1; 2-2 (1-2)
Zaterdag 15 oktober 2022
Competitie.

Kuip.

Afgelopen donderdag met z’n allen naar De Kuip en heel slim de trainers ook meenemen. Kunnen de trainers in ieder geval niet piepen dat er niemand op de training was donderdag. Alles in het kader van teambuilding. Helaas speelde Feyenoord toch nog gelijk op de valreep.

Nu de wedstrijd in en tegen Nieuwerkerk. Nieuwerkerk lijkt een directe concurrent op dit moment, voor zover je dat kan zeggen op dit moment in de competitie, met evenveel wedstrijden en evenveel punten als Poortugaal. Alleen met een iets minder doelsaldo.

Op veld 1 aldaar werd vandaag om 14.00 uur afgetrapt. Al vanaf de eerste seconde was al duidelijk dat Nieuwerkerk het niet gezellig ging houden. Gemekker vanaf het eerste moment (ook vanaf de tribune). Lijdend voorwerp van het gemekker was doorgaans de scheidsrechter en dikwijls werd ook een uitvoering van de ‘Stervende Zwaan’ opgevoerd. Nieuwerkerk mocht feitelijk blij zijn dat ze in de 1e helft nog met 11 man mochten blijven staan.

Nieuwerkerk wist voetballend steeds de aanval te zoeken, maar echt gevaarlijk werden ze niet. Af en toe kwam Poortugaal aardig onder de druk uit en wist via counters toch gevaarlijk te worden. Een 0-1 voorsprong al vrij snel na het beginsignaal werd naar mijn bescheiden mening nog volledig onterecht afgevlagd door de grensrechter. Helaas nam de scheidrechter dit signaal over en bleef het 0-0.

In de 17e minuut was het echter wel raak. Mirza werd met een lange bal op pad gestuurd over de rechterkant en wist met een mooi geplaatst afstandsschot de bal te plaatsen in de linkerbovenhoek, de keeper kansloos latend. Hier had Nieuwerkerk geen rekening mee gehouden.

Nieuwerkerk bleef maar aandringen, maar was feitelijk tandeloos, veel geschreeuw en weinig wol. Een act van 1 van de Nieuwerkerkers in het zestienmetergebied van Poortugaal bracht de scheidsrechter gelukkig niet van de wijs. Deze speler kreeg zelf geel en kreeg ook in de 2e helft een (negatieve) hoofdrol.

Ondanks de druk van Nieuwerkerk wisten we op een 0-2 voorsprong te komen via Quinton die goed doorging op een verloren gewaande bal. De verdediger van Nieuwerkerk verslikte zich en Quinton kon de bal in het netje leggen, 0-2.

Even dachten we de rust in te gaan met een 0-2 voorsprong, maar helaas wist Nieuwerkerk op slag van rust (minuut 46) de aansluitingstreffer te maken, zodat er met een 1-2 stand gerust werd.

Na rust een zelfde beeld. Poortugaal alleen lange ballen en Nieuwerkerk bleef wild de aanval zoeken. Ongelukkigerwijs kwam Nieuwerkerk in de 15e minuut op gelijke hoogte, 2-2. Het werd dus nog een half uur billenknijpen, want het leek er eerder op dat het 3-2 zou worden i.p.v. 2-2 of 2-3.

Halverwege de 2e helft weer een opstootje met de speler van Nieuwerkerk die in de 1e helft al rood had moeten krijgen. De scheidsrechter was echter zo coulant om dit keer zijn kaarten op zak te houden maar Nieuwerkerk wel in de gelegenheid te stellen om betreffende speler te wisselen, zodat Nieuwerkerk toch met 11 man kon blijven voetballen (binnen dit incident had de betrokken speler van Poortugaal eigenlook ook rood moeten krijgen vanwege natrappen). Zeer schappelijk van de leidsman. Op het moment dat Nieuwerkerk na dit incident even met 10 man stond miste Mirza helaas nog een levensgrote kans op de 2-3.

Nieuwerkerk bleef aandringen, maar werd uiteindelijk niet gevaarlijk. Er waren wel kansen voor Nieuwerkerk, maar die werden vakkundig onschadelijk gemaakt door de Poortugaalse verdediging.

De eerlijkheid gebied te zeggen dat Nieuwerkerk de bovenliggende partij was, maar dat Poortugaal efficiënter was en feitelijk door persoonlijke misverstanden 2 tegenstreffer te verwerken kreeg. Maar resumerend en achteraf was een gelijkspel het maximaal haalbare en daar waren we dan ook blij mee. In tegenstelling tot de spelers van Nieuwerkerk die hun eigen spullen kapottrapte na afloop. Het bleef dus 2-2 en een punt ging mee naar huis (net zoals in de Kuip deze week).

Komende week geen competitie. Komende zaterdag staat er een uitwedstrijd tegen ASWH JO19-1 (4e divisie) op het programma, vriendschappelijk. Hier is de aftrap ter plekke om 12.00 uur. De eerstvolgende competitiewedstrijd is zaterdag 29 oktober, thuis tegen Spijkenisse JO19-1 om 14.30 uur (veld 1).