Jeugdbeleidsplan - Inleiding

1. Inleiding

De basis voor een gezonde vereniging wordt gelegd bij de jeugd. Dit jeugdbeleidsplan gaat in op de doelstelling die de jeugdafdeling van voetbalvereniging sv Poortugaal voor heeft, de organisatie, de voetbaltechnische en financiële aspecten, de informatievoorziening en de toekomstverwachtingen die er zijn.

Het plan beoogt een beleidsmatige basis te leggen voor de komende vier jaar, met als belangrijkste doel voor iedereen binnen de vereniging inzichtelijk te maken wat er binnen de jeugdafdeling van hem/haar en van anderen verwacht mag worden. Er zijn binnen de vereniging tal van mensen actief zoals spelers, bestuursleden, trainers, leiders, vrijwilligers, ouders, en sponsoren. Kortom, veel mensen die behoefte hebben aan een herkenbare structuur. Taken, rollen en procedures binnen onze jeugdafdeling dienen voor iedereen inzichtelijk en duidelijk te zijn.

Ook voor de vereniging is het van belang dat er een goede structuur aanwezig is, waardoor de vereniging op een goede en overzichtelijke manier kan functioneren. Deze structuur trachten wij via dit jeugdvoetbalbeleidsplan vorm te gegeven. Een vereniging, dus ook de jeugdafdeling, is altijd in beweging. Het jeugdvoetbalbeleidsplan is daardoor geen document dat voor altijd vastligt. Indien nodig, zal dit document aan veranderde omstandigheden aangepast kunnen en moeten worden.

Binnen dit document bevindt zich een leerplan voor de ‘prestatieve jeugd’, een pedagogisch plan, een leerplan voor de ‘breedtesport’ en een leerplan voor de keepers. Het doel van deze leerplannen is dat de jeugdspelers van sv Poortugaal, op een juiste wijze en aangepast aan hun leeftijd en niveau, alle basistechnieken en algemeen tactische principes van het voetbalspel op niveau gedoceerd krijgen.  Hierbij wordt gestreefd het voetbal bij de spelers en binnen de vereniging op een hoger niveau te brengen, maar altijd met de juiste discipline en mentaliteit als basis.

Gedurende het seizoen vindt er een opbouw in de jeugdtrainingen plaats. Maar ook door het seizoen heen is er een duidelijke lijn zichtbaar dit begint bij JO8 (of JO7) tot aan senior. Dit traject is zodanig uitgestippeld dat aansluiting in te toekomst bij een 1ste elftal selectie voor een aantal spelers haalbaar kan zijn en tot een van onze doelen behoort. In dit document wordt er ook nadruk gelegd op het principe van gelijke kansen en gelijk aanbod. Uit onderzoek is gebleken dat vroeg selecteren bij kinderen geen meerwaarde heeft, omdat er nog veel factoren zijn die zich op latere leeftijd kunnen wijzigen.

Terug naar de inhoudsopgave 2. Visie, ambitie en doelstellingen