Vertrouwenspersonen

Sv Poortugaal wil een veilige vereniging zijn, waar iedereen met plezier komt sporten en zich thuis voelt op de vereniging. Daarom heeft het bestuur beleid opgesteld om er met elkaar alles aan te doen om zaken als pesten, ruzie, discriminatie en seksuele intimidatie binnen de vereniging te voorkomen. Binnen de vereniging zijn Harriët Gussinklo en Mariëtte Venekamp vertrouwenspersoon. Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor iedereen die binnen de vereniging te maken heeft met ongewenst gedrag.

Met wat voor vragen kun je bij de vertrouwenspersoon (VP) terecht?

Een vertrouwenspersoon is het eerste aanspreekpunt voor iedereen binnen de vereniging die te maken heeft met ongewenst gedrag, en hier met een onafhankelijk iemand over wil praten. De VP biedt een luisterend oor & bespreekt mogelijkheden, ondersteunt en verwijst indien nodig door. De VP is er voor ieder lid, iedere vrijwilliger en iedere ouder.

De VP heeft een neutrale positie ten opzichte van het bestuur. Zij gaan vertrouwelijk met informatie om en doen niets wat je niet weet.

Om wat voor vragen kan het gaan:

• Pesten en gepest worden.
  • Machtsmisbruik en verbale agressie.
  • Het gevoel er door huidskleur, geloof of seksuele voorkeur niet bij te horen.
  • Een manier van benaderen en/of aanraken door een teamlid, trainer of begeleider die als  onprettig wordt ervaren.
  • Een vermoeden van grensoverschrijdend gedrag: jij denkt dat iemand in jouw directe omgeving hier mee te maken heeft.
  • De wijze waarop er met je kind wordt omgegaan binnen de vereniging/het team.
  • Jij vraagt je af of jouw gedrag als trainer en/of begeleider verstandig is
  • Iemand heeft jou direct of indirect beticht van ontoelaatbaar gedrag.

Voorkomen is beter dan genezen.

De vertrouwenspersoon is er ook voor vragen die kunnen spelen voordat er problemen zijn. Bij een vertrouwenspersoon kun je terecht met vragen die je niet makkelijk stelt of waarvan je bang bent dat er niet serieus op gereageerd gaat worden. Snel melden en er over praten, zorgt dat er (vroegtijdig) een einde gemaakt wordt aan een ongewenste situatie, zodat de situatie niet verergert en herhaling voorkomen kan worden.

Wie zijn de vertrouwenspersonen?

vertrouwenspersoon_Mariette.jpg

Mariëtte Venekamp

Wie ben ik: ik ben getrouwd met Alex en samen hebben wij twee volwassen zonen. We wonen in Rhoon Noord. Het hele gezin is sportief en ik ben dan ook goed bekend met het verenigingsleven. In het dagelijks leven ben ik manager in de jeugdgezondheidszorg. Ik kan goed luisteren en vanuit mijn werk ben ik gewend om  zorgvuldig en vertrouwelijk om te gaan met wat me verteld wordt. Je kan mij bereiken op nummer 0640403344.

Harriët Gussinklo

De afgelopen jaren ben ik bij (P)SV Poortugaal lid geweest van de normen- en waardencommissie en heb ik daar ook de functie van vertrouwenspersoon vervuld. Ik ben werkzaam geweest als coach, begeleider en klachtencoördinator in het onderwijs en ben het gewend om vertrouwelijke gesprekken te voeren over onderwerpen die soms lastig bespreekbaar zijn. Sinds 1999 woon ik in Poortugaal. Je kan mij bereiken op nummer 0644101214.

Hoe zijn de vertrouwenspersonen per mail bereikbaar?.

Je kunt Harriët en Mariëtte bereiken via het mailadres [email protected]. Als je je naam en telefoonnummer achterlaat, neemt één van hen zo spoedig mogelijk contact op.