sv Poortugaal omarmt vrouwenvoetbal.

30 januari 2024 19:45

Dat voetbal geen mannensport meer is, werd al duidelijk na het Europees Kampioenschap van de Oranjeleeuwinnen in 2017. Dit werkte als een magneet, want veel meisjes spiegelden zich aan hun heldinnen en wilden ook voetballen. Dat was door de jaren ook duidelijk merkbaar bij de jeugdafdeling van sv Poortugaal.

182 speelsters

Jaap Lodder bij Poortugaal al jaar en dag verantwoordelijk voor de ledenadministratie heeft het gestaag zien groeien. “Weinig mensen weten dat we inmiddels meer dan 180 spelende voetbalsters in competitieverband hebben.” Danny Hoogendoorn, jeugdvoorzitter bij de club kan dit beamen en reageert enthousiast: “Ja, dat is geweldig, want we hebben elf jeugdteams en twee seniorenteams die wekelijks in de competitie uitkomen. De jongste meisjes onder 7, 8, 9 en 10 jaar spelen nog in gemengde teams, maar gaan daarna verder in meidenteams onder 11 jaar. Van jaar tot jaar stijgt het niveau, dankzij onze vaste trainers.”

MO17-1.jpg

Foto: Danny Hoogendoorn

MO11-1 Kampioen

Het meest recente succes waren de meiden onder 11 jaar, die voor de winterstop kampioen werden, dankzij een eclatante 0-7 overwinning op Blijdorp. De andere titelkandidaat IJVV de Zwervers werd eerder al met 4-1 verslagen, waardoor sv Poortugaal ruim aan kop ging. Uiteindelijk waren zij ongeslagen met een doelsaldo van +61. Op de foto de meiden van O17 bij hun actiefoto. Vorig jaar hebben zij promotie gemaakt naar het landelijke divisie niveau met uitwedstrijden tot in Maastricht. Dank gaat uit naar sponsor Leo Braat, die op het idee kwam reclame te maken voor girlpower. Ook interesse, meld je aan via [email protected].

MO11-1 winterkampioen - sv Poortugaal