sv Poortugaal en Smitshoek delen de punten

24 maart 2024 8:30

De derby tussen sv Poortugaal en Smitshoek had zaterdag allerlei bijzondere ingrediƫnten, met name rondom het veld. De aandachtige toeschouwer is ze waarschijnlijk niet ontgaan. Heeft u de wedstrijd gemist, dan praten we u in dit verslag weer bij.

Vlak voor de wedstrijd werd de nieuwe geluidsinstallatie in gebruik genomen. Uit angst de gehele gemeente Albrandswaard kennis te laten maken met de opstellingen stond het geluid toen nog net niet hard genoeg, maar dat werd in de rust hersteld, toen we nog een nieuwe activiteit organiseerden: een strafschoppenserie voor het team van de week (ook nieuw). Deze keer was dat het team van de MO11-1 dat 's ochtends kampioen was geworden. Zo kunnen we met elkaar werken aan een sterkere band tussen de jeugdafdeling en ons eerste elftal.

En toen gingen we voetballen. Nadat ons eerste elftal de laatste vijf competitiewedstrijden had gewonnen, trad het dus aan tegen Smitshoek. Een tegenstander die de laatste drie duels had verloren. Trainer Edwin de Koning had zijn manschappen dan ook aangespoord fel op de duels te zijn, zodat de thuisploeg minder goed aan haar eigen spel toekwam. Op sommige momenten lukte dat. De breedte van het speelveld zorgde er ook voor dat sv Poortugaal onder die pressie van de bezoekers uit kon spelen. Er ontstond een tactisch interessante wedstrijd, maar voor de mensen die op veel doelpunten hoopten en rekenden, viel het deze keer wat tegen. Zo moesten zij tot de 57e minuut wachten voordat de thuisploeg de score opende.

Gebeurde er in de eerste helft dan niets dat het vermelden de moeite waard maakte? Nee, zo'n slechte wedstrijd was het niet. sv Poortugaal was in het eerste deel van deze partij duidelijk de bovenliggende ploeg. Er werden diverse kansen gecreëerd waarbij een voorsprong bij het rustsignaal echt verdiend zou zijn geweest. Het windvoordeel wist sv Poortugaal echter niet uit te buiten. Een wind die in de loop van de eerste helft steeds meer recht in de rug van onze spelers kwam te staan en die zich na de thee dus tegen ons keerde.

Die thee was wel lekker: even opwarmen was het credo voor het publiek, want het was knap fris langs het veld. Een fijne hagelbui zorgde ervoor dat al vroeg in de wedstrijd een deel van het publiek naar binnenvluchtte. Na de wisseling van speelhelft was het dus sv Poortugaal dat als eerste scoorde. Een prachtige vrije trap van Sven Breukhoven (later uitgevallen) zorgde voor de 1-0.

Daarna trok Smitshoek het initiatief langzaam naar zich toe. De ploeg bracht alle lengte in het veld die ze maar hadden. Uw verslaggever schat in dat de gemiddelde lengte van de spelers van de oranjehemden de twee meter dreigde te overschrijden. Uit een mooie voorzet wist een van deze lange aanvallers (Marvin van der Made) de 1-1 binnen te koppen. Op dat moment was door een katachtige reflex van Marvin Nootenboom onze ploeg al aan een doelpunt van onze gasten ontsnapt. Het voelde zuur, maar de gelijkmaker was wel verdiend. Daarna kabbelde de wedstrijd nog wat voort, maar ging deze uiteindelijk als een nachtkaars uit.

sv Poortugaal maakt zich op voor de bekerkraker tegen RVVH. Deze kwartfinale spelen we thuis op maandagmiddag 1 april 14.30 uur. Dat klopt echt, het is geen 1 april-grap. Die dag is het 2e paasdag en dat kan een historische dag voor onze vereniging worden. Bij winst is niet alleen (logischerwijs) de halve finale bereikt, maar we plaatsen ons dan ook voor de landelijke KNVB-beker in het nieuwe seizoen. Dat zou een mooie beloning zijn voor een sportief mooi seizoen. De mannen van Oscar Biesheuvel kunnen uw steun goed gebruiken. En.. u bent er misschien toch al, want tot 14.30 uur kunt u kijken naar het jeugdtoernooi met o.a. onze vrienden van FC Lakeside. Graag tot a.s. maandag op ons complex. Uw tweede paadag vult zich dit jaar vanzelf.