Sv Poortugaal JO17-1 ondanks gelijkspel verzekerd van handhaving divisie

Albrandswaardseweg 84 B
3172XC
POORTUGAAL

JO17-1 van sv Poortugaal had de afgelopen weken een spannende strijd  tegen het degradatiespook. Een punt tegen de virtuele koploper Sparta AV JO17-1 heeft geleid tot handhaving.

Om handhaving in divisie 7 te bewerkstelligen hadden onze jongens van de JO17-1 olv trainer Michael van 't Hoff drie punten nodig tegen de virtuele koploper, Sparta AV. In een spannende wedstrijd werd met de wind tegen een 0-0 ruststand bereikt. Vanuit een prima organisatie wist Sparta weinig tot geen kansen te creëren. Een vrije trap die werd gekeerd door de keeper van Sparta AV was het enige gevaar in de eerste helft, maar ook Poortugaal kon niet tot kansen komen.

In de tweede helft speelden Poortugaal met de wind in de rug en zouden er zeker kansen ontstaan. Dat gebeurde ook, in de 47e minuut was de keeper van Sparta kansloos op een uitstekend schot van Levy Koster. Na een uitstekende individuele actie wist Koster met een bekeken schot Poortugaal op voorsprong te zetten. Na de voorsprong kantelde het spelbeeld. Sparta had de drie punten nodig voor hun strijd om promotie en gooide alle schroom van zich af. Een ware titanenstrijd ontstond er op het hoofdveld van Poortugaal en de grimmigheid bij de Rotterdammers nam toe. Poortugaal kwam ondanks de wind in de rug moeizaam van de eigen helft en timmerde het achterin dicht om de behaalde voorsprong te verdedigen. Hier had Sparta grote moeite mee.

De frustraties spatte er bij Sparta vanaf en fysieke duels werden niet geschuwd. Dit zorgde er halverwege de tweede helft voor dat trainer van 't Hoff in een tijdbestek van 10 minuten noodgedwongen drie keer moest wisselen. Middenvelder Max Stol en aanvaller Davey Grabijn moesten helaas het veld geblesseerd verlaten en even later ook de centrale verdediger Jayvano Buitenman. Met name de charge op Stol was kenmerkend voor de daadkracht van Sparta. Alle registers open voor een goed resultaat. Een onbesuisde actie betekende einde wedstrijd voor Max en een op het oog ernstige enkelblessure.

Mooier werd het spel er van beide kanten vervolgens niet op. Poortugaal vocht als echte strijders tegen de Spartanen die hierdoor niet tot uitgespeelde kansen wisten te komen. Het vertrouwen op een goed resultaat nam toe. Helaas viel een kwartier voor tijd, vanuit een misverstand tussen verdediger Stef Benningshof en keeper Bart van der Linden, toch de 1-1. Door een botsing bleef keeper Van der Linden geblesseerd op de grond liggen en wist Sparta eenvoudig de bal in een leeg doel te schieten. In het slot van de wedstrijd wist Sparta ondanks een veldoverwicht niet meer tot scoren te komen. Poortugaal beet nog even van zich af maar buiten een paar hoekschoppen en een schot van afstand, dat nog wel rakelings langs de verkeerde kant van de paal ging, kwam het niet.

De eindstand kwam hiermee op 1-1. Strijdend voor iedere meter grond een gelijkspel behalen tegen de koploper was het maximaal haalbare. Later die middag kwam het bevrijdende antwoord dat het resultaat tussen Oranje-Wit en Brielle (2-4) in Poortugaals voordeel heeft uitgepakt en het inhaalduel tegen ASWH van komende woensdag niet meer van belang is.

Spelers en staf van harte gefeliciteerd, op naar de tweede competitiehelft, die met de komst van een aantal andere tegenstanders, weer een mooie opgave wordt voor een herhaling van dit resultaat.