Hand in hand …?

Albrandswaardseweg 84 B
3172XC
POORTUGAAL

‘Of hebben we vandaag onze laatste wedstrijd van 2021 gespeeld en is de winterstop al begonnen?’ Dit was de laatste zin van ons laatste verslag, van de thuiswedstrijd tegen vv Brielle op zaterdag 27 november 2021. Helaas werd dat werkelijkheid. We gingen in lockdown.

Gelukkig zijn we nu zo ver dat de competitie weer is opgestart. Na alleen trainen of onderlinge potjes mochten we weer beginnen met de competitie op zaterdag 5 februari. De trainingen waren natuurlijk al weer hervat en ondertussen hadden we al 2 oefenpotjes achter de rug. Zo werd er gewonnen van sv Poortugaal JO23 met 6-2 en verloren van KMD JO19-1 (Klein Maar Dapper) uit Wateringen met 0-2. Zo goed als het ging tegen de JO23, zo beroerd ging het tegen KMD. Als dat de voorbode zou zijn voor onze wedstrijd tegen Feijenoord op 5 februari, dan kunnen we die wedstrijd beter gelijk geven aan de tegenstander.

Hadden we op veld 1 mogen spelen dan had de tribune goed vol gezeten, want er stond een hoop publiek langs de lijnen van veld 4. Kou en wind werden getrotseerd om onze jongens weer te mogen zien aantreden in een echte wedstrijd. Dat was lang geleden. En bovendien in een nieuw shirt met een nieuwe hoofdsponsor. En dan ook nog tegen Feyenoord JO19-2. Toch een aansprekende naam. Zouden we daar van onder de indruk zijn?

Niets was minder waar. Poortugaal liet vanaf het begin zien dat het haar huid zeer duur zou verkopen en al snel bleek dat Feyenoord niet kwam om te voetballen. Ze hadden meer oog voor de scheidsrechter, de grensrechter, het publiek, de tegenstanders, hun taalgebruik en hun eigen onderlinge verhoudingen (die kennelijk niet best zijn). Feyenoord heeft geen enkel moment aanspraak mogen en kunnen maken op een overwinning. Veel te druk met rand- en bijzaken.

Al in de 10e minuut van de eerste helft lag de bal achter de Feyenoord-keeper. Bart haalde maar eens uit van buiten de 16 en schoot de bal netjes in de linker bovenhoek, 1-0. Een gejuich uit ‘duizend’ kelen! Dat was natuurlijk tegen het zere been van Feyenoord en het grote gemekker kon een aanvang nemen. In de eerste helft resulteerde dat al in een rode kaart voor de grensrechter van Feyenoord, die kennelijk een waas voor ogen kreeg. En waarom?

De rust werd gehaald met een 1-0 voorsprong, zonder verder onder druk te hebben gestaan. Even opwarmen binnen en dan gauw door naar de 2e helft.

In de 2e helft hetzelfde spelbeeld. Feyenoord kon tegen ons geen vuist maken maar de Feyenoorders gingen op een gegeven moment wel onderling met elkaar op de vuist. Op dat moment stonden ze al met 10 man op het veld, omdat 1 van de Feyenoordspelers ondertussen al met rood was heengezonden. Gelukkig wisten we het vonnis definitief te maken. In de 35ste minuut was het Lars die de trekker overhaalde, 2-0. En het bleef nog heel lang onrustig (= gezellig!) in de kantine!

Volgende week (zaterdag 12 februari) een uitwedstrijd tegen bvv Barendrecht JO19-2. Op sportpark De Bongerd zal om 14.30 uur afgetrapt worden. Poortugaal staat op dit moment op de 2e plaats met 17 punten uit 9 wedstrijden en Barendrecht op de 4e plaats met 16 punten uit 8 wedstrijden (Hoofdklasse E - sv Poortugaal). Als we winnen houden we in ieder geval Barendrecht achter ons in deze competitie.