Cookie beleid sv Poortugaal

De website van sv Poortugaal is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Jeugdbeleidsplan - Wijze van training en coaching

Jeugdbeleidsplan - Wijze van training en coaching

4.2 Wijze van Training en Coaching

Er zijn een aantal manieren om jeugdspelers te beïnvloeden (coachen). Ons beleid is erop gericht te coachen op voetbalhandelingen met en zonder bal met bewustwording als basis om verantwoordelijkheid te durven nemen. Tijdens trainingen en wedstrijden staan stimuleren, structureren, individuele aandacht en regie overdracht centraal.

Een negatieve aanpak, zoals het continue bekritiseren van de uitvoering en het bestraffen hiervan, zal ertoe leiden dat spelers angst krijgen om de actie te maken en/of oefeningen uit te voeren. Het zelfvertrouwen neemt hierdoor af en zal het leerproces negatief beïnvloeden

Door het belonen van een goede uitvoering (complimenten, aai over de bol) zal het vertrouwen tussen trainer en speler versterken. De speler heeft minder angst om fouten te maken en het leereffect zal het grootst zijn. Belangrijk is dat spelers verliezen of fouten maken niet zien en ervaren als falen, maar als een normaal onderdeel van het leerproces (zowel als voetballer als individu).

Van de trainers wordt verwacht dat zij spelers dingen aanleren, en soms ook dingen afleren. Dit moeten zij trachten te bereiken via trainingen en het zien van wedstrijden. Bij de wedstrijden en trainingen wordt vooral gelet op de uitvoering met betrekking tot de 3 hoofdmomenten in het voetbal:

  • Verdedigen
  • Aanvallen
  • Omschakelen (van verdedigen naar aanvallen en van aanvallen naar verdedigen)

 

Voorafgaand aan het komende seizoen bepaalt de trainer op basis van leeftijd, talent, motivatie, gedrag en niveau wat de uitgangspositie is. Door de wedstrijd te bekijken (analyseren), verzamelt de trainer informatie over waarop de trainer kan gaan trainen, welke spelers op welke posities kunnen spelen enzovoorts.

Hierbij is een jaarplanning, verdeeld in maanden (thema’s) en dit vervolgens uitwerken in trainingen e.d. belangrijke hulpmiddelen. Doel is hetgeen te trainen wat het team en/of de individuele speler nodig heeft om nog beter te presteren en zich te ontwikkelen. De effectiviteit kan prima samengaan met variatie maar het blijft zaak dat men het hoofdaccent blijft oefenen. Naast het fysiek trainen behoort groeps- en individuele aandacht tot een wezenlijk onderdeel van de coaching.  

 

Spelprincipes

Bij het opleiden staan, tijdens wedstrijden en training, de spelprincipes (zie bijlage) centraal. De coaching tijdens de wedstrijd en de training is gebaseerd op de leerdoelen en niet op het willen winnen van wedstrijden met uitzondering van de JO19 leeftijdscategorie.

Techniek als basis voor de opleiding

Voor alle (jeugd)spelers geldt dat techniek de basis is van alles. Een goede techniek bied je als speler alle mogelijkheden. Om dit onderdeel van voetbal zo goed mogelijk onder de knie te krijgen wordt er tijdens trainingen (warming-up) aandacht aan gegeven. Bij spelers en teams die 3x per week trainen staat tijdens “derde trainingsmoment” ASM (Athletic Skills Model) en balbehandeling centraal.

ASM (Athletic Skills Model) Fysieke leerlijn O8 T/M O14
Als een van de fysieke uitgangspunten gaat sv Poortugaal het Athletic Skills Model toepassen bij de O8 t/m O14 teams. Voetbal is een vroege specialisatie. Er moeten namelijk een aantal complexe vaardigheden worden aangeleerd voor de groeispurt. Na de groeispurt is het namelijk veel moeilijker om bepaalde voetbalhandelingen en bewegingen onder de knie te krijgen. Onderzoek wijst uit dat wie op een jonge leeftijd vaardig start, de juiste fundamentele motorische vaardigheden aanleert en meer plezier ervaart in sporten en bewegen een actieve levensstijl ontwikkelt en dus langer blijft sporten. In ons geval dus voetballen. Door hier op jonge leeftijd mee te beginnen zorgen wij ervoor dat spelers beter belast zijn, veelzijdiger bewegen en met meer plezier deelnemen aan het voetballen.

Sv Poortugaal heeft voor ASM gekozen omdat wij hebben geconstateerd dat kinderen steeds minder goed kunnen bewegen. Deels doordat zij minder vaak buitenspelen en de gymlessen op school vaak worden gegeven door docenten en niet door vakleerkrachten. Wij zien dit ook terug op de trainingen. Door een extra trainingsmoment aan te bieden willen wij de spelers beter leren voetballen en daarnaast ook meer aandacht hebben voor de grove motoriek. Sv Poortugaal zal de ASM-trainingen inzetten als extra trainingsmoment, en ASM-oefeningen toepassen bij de O8 t/m O14 tijdens de warming up.

Tien grondvormen ASM die centraal staan tijdens de ASM-trainingen:

  1. Balanceren en vallen
  2. Stoeien en vechten
  3. Gaan en lopen
  4. Springen en landen
  5. Rollen, duikelen en draaien
  6. Gooien, vangen, slaan en mikken
  7. Trappen, schieten en mikken
  8. Klimmen en klauteren
  9. Zwaaien en slingeren
  10. Bewegen op – en maken van muziek

 

PERIODISERING (volgens Raymond Verheijen methode) O15 T/M O19

Bij de bovenbouw (vanaf O15) werken wij met de voetbal conditionele periodisering van Verheijen. Er wordt getraind volgens de zes weken cyclus. Het lichaam zoekt voortdurend naar `evenwicht`(aanpassen). Spelers trainen net wat harder dan ze aankunnen, zodoende komen ze in overload. Vervolgens moeten ze voldoende hersteltijd krijgen voor het repareren van lichaam (super compensatie tijd) en dit leidt tot het trainingseffect (super compensatie). EVV, de voetbalsprints en de partij vormen zijn opgebouwd in stappen, waardoor de intensiteit elke keer wat hoger zal liggen. De weken zien er globaal als volgt uit:

  • Week 1-2: EVV- grote partijen 8-8/ 11-11
  • Week 3-4: voetbalsprints met weinig rust- middel grote partijen 7-7/5-5
  • Week 5-6: Voetbalsprints met veel rust- kleine partijen 4-4/3-3

 

Toelichting EVV:
EVV staat voor explosiviteits- voorbereidende vormen. EVV is opgebouwd in stappen en dient afgemaakt te worden voordat er over kan worden gegaan naar voetbal conditionele vormen. Met voetbal conditionele vormen mag pas worden gestart vanaf de onder vijftien jaar! De eerste 10 trainingen in voorbereiding gebruiken voor EVV.

Eerste vijf trainingen na de winterstop gebruiken voor EVV.

EVV-tabel.png



4.1 Selectieprocedure en beoordeling Terug naar de inhoudsopgave 4.3 Opleiding staf als onderdeel technisch beleid
Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!